Monday, August 20, 2007

Continentaal breien

Zo, dit is dan mijn blog over alles wat met stokkies en touwtjes (brei/haak/naainaalden en garen) te maken heeft.

Een aantal jaren geleden heb ik geleerd om te breien. Een mooie erfenis van mijn moeder, waar we gelukkig nog lekker samen van kunnen genieten. Van mijn moeder heb ik de engelse techniek van breien geleerd, waarbij het garen echt om de naald heen geslagen wordt. In het engels noemen ze mensen die deze techniek gebruiken ook wel 'throwers', oftewel 'gooiers'. Dit is op zichzelf natuurlijk een prima techniek, maar ik merkte dat ik last kreeg van mijn handen, armen en schouders (vooral wanneer ik een ware obsessie voor mijn breiwerk had ontwikkeld). Daarom ben ik op zoek gegaan naar de zogenaamde europese techniek, of continental knitting method. Deze methode is minder belastend en is heel efficient en snel, vooral wanneer je een boordsteek maakt. Op Nederlandse sites was hier bijzonder weinig over te vinden. Tijdens mijn zoektocht ontdekte ik dat er uberhaupt weinig leuke en hippe breisites zijn op het Nederlandse web. In Amerika en Engeland is de brei-hype al veel meer gesetteld dan in Nederland, wat resulteerd in ontzettend veel leuke en handige Engelstalige sites over breien.
Op U-tube vond ik een filmpje waarbij continental knitting heel duidelijk werd uitgelegd. Om jullie (eventuele lezers van mijn blog) dit niet te onthouden, zal ik dit filmpje hier plaatsen.
Kijk ook eens bij mijn links om sites te vinden voor patronen, breihulp enzovoort.
Have loads of knitfun!!!

No comments: