Thursday, January 3, 2008

Boyfriend-slipper-curse

From now on I will also write my blog in English, so foreign knitters from Ravelry can read it to.

In the knitting world, the 'boyfriend-sweater-curse' is well known. Women who knit their boyfriend a sweater end up with a sweater and without a man. Apparently this is because of the fact that the project is knitted with loads of time, love and attention, which the man doesn't understand, which makes the woman feel unseen and underappreciated.

I have experienced that this story also counts for slippers. We broke up two times before, while I was knitting him a sweater. Fortunately I didn't finish the projects, so not too much time has been wasted. I believe this is just a coincidence. I think the knitting is not the problem, but the relationship is. Even the most beautiful knitwork can't change that.

Vanaf nu schrijf ik mijn blog ook in het engels, zodat niet-nederlandse breiers van Ravelry hem ook kunnen lezen.

In breiwereld is de 'boyfriend-sweater-curse' een algemeen begrip. Vrouwen die voor hun vriend een trui gaan breien eindigen met een gebreide trui en zonder man. Schijnbaar ligt dit aan het feit dat in het breiwerk heel veel tijd, liefde en aandacht zit en dat manlief dit niet op waarde weet te schatten, waardoor de vrouw zich niet gezien en gewaardeerd voelt.
Ik heb ervaren dat dit niet alleen voor een trui geldt, maar ook voor sloffen. Eerder ging het al twee keer uit terwijl ik met een trui bezig was. Gelukkig heb ik alledrie de keren het project niet afgemaakt, dus niet al te veel moeite voor niks gedaan. Het is ook meer een toevalligheid dat het drie keer uit gaat terwijl ik voor hem aan het breien ben. Het lag denk ik ook niet aan het breiwerk, maar aan de relatie. Daar kan zelf het mooiste breiwerk niets aan veranderen.

1 comment:

Saskia said...

Jook,
Maar goed ook, des te meer tijd hou je over voor het breien voor leuke kleren, sokken, handschoenen voor je vriendinnen :)
Met alle gekheid op een stokje. Ik zou het inderdaad leuk vinden, maar nog leuker vinden als je blij bent met je beslissing en dat je weer ruimte hebt om te ontwikkelen. En volgens mij heb je dat nu gecreeerd! Geef niet op, maar je bent een taaie. Jij komt er wel.
X Sas